Orienťák jde s dobou a ten český obzvlášť! Do nové sezony vstupujeme s jednotnou značkou Český orienťák, díky které budeme snadno rozpoznatelní mezi ostatními sporty v Česku i ve světě. I nadále ale budeme oficiálně Českým svazem orientačních sportů. Jen se budeme navenek prezentovat o něco srozumitelněji – podobně jako třeba Česká atletika nebo Český biatlon.
Název ale není jedinou novinkou této sezony. Vybíháme do ní i s kompletně přepracovanou vizuální identitou, která bude náš sport skvěle a srozumitelně reprezentovat v očích fanoušků, veřejnosti, partnerů i nás všech – orienťáků. Českých orienťáků. S novým logem i moderní vizuální identitou jsme připravení všem ukázat, že Český orienťák má svou sílu, energii a jasný směr.
Orienťák je vizuálně založený sport. Kromě řady jiných symbolů se v něm často objevují trojúhelníkové tvary. A trojúhelník je zároveň i charakteristickým prvkem naší státní vlajky. Inspirace národním symbolem dodává nové identitě reprezentativní charakter a zdůrazňuje celonárodní význam. Pro základ loga jsme proto zvolili trojúhelník symbolizující start – moment, kdy pro závodníky začínají nové výzvy, dobrodružství a vyrážejí na trať.
Bez začátku není konce. Bez startu není cíle.
Protože je orienťák už předem plný různého grafického značení, rozhodli jsme se místo nových tvarů pracovat s tím, co už máme. Využili jsme proto stávající orienťácké piktogramy, které poslouží jako základ pro systém podznaček. Stávajícím symbolům dáváme nový, přenesený význam a odkazujeme na to, co už orienťáci dávno znají a mají vžité. Symboly jsou zasazeny do kruhu, který představuje kontrolu – milník na cestě orienťáka.
Oranžová je pro orienťák ikonickou barvou. Reprezentuje totiž energii a nadšení. Proto jsme se rozhodli mít ji jako hlavní barvu, kterou doplňuje paleta tlumených přírodních barev odvozených z mapových odstínů, upravených tak, aby s oranžovou ladily. Symbolizují různá prostředí – lesy, louky, terén i vodu a sníh. Tyto barvy jsme přiřadili jednotlivým sportům, které tak půjdou na první pohled komunikačně odlišit.
Logo a barvy dále doplňují severojižní čáry, podle které je možné organizovat obsah, symbol cíle a orienťácký lampionek. Ten funguje jako „severka“ a ukazuje směr čtení tištěných materiálů. Pro sportovní a energický charakterjsme vybrali písmo GT Planar se specifickým nakloněním, které dodává vizuálu dynamiku a šmrnc.
Nezapomněli jsme ani na naše nejmenší orienťáky. Právě pro ně představujeme maskota Lampioňáčka, který tak do naší nové identity přináší i trošku zábavy. Lampioňáček se stane průvodcem dětí při jejich prvních orienťáckých krůčcích a pomůže jim tak vytvářet si pozitivní vztah k našemu sportu už od útlého věku.
S novou identitou přichází i propracovaný merch! Tričko na běh i do města, stylové ponožky, sportovní čelenky nebo třeba kelímky na pití? Všechno máme. A přibývat toho bude ještě mnohem víc.
Vše si můžete objednat na webu shop.orientacnisporty.cz.
Jednoduše řečeno – úplně všude. Na webu a sociálních sítích, plakátech, v televizi, ale i na všech velkých závodech, startovních číslech, medailích nebo třeba diplomech. První ochutnávkou je například záznam ČT sport z představení identity.
Pokud jako sport chceme být čitelní, jasně definovatelní, nezaměnitelní a respektovaní v řadách naší komunity i směrem k veřejnosti, potřebujeme působit jednotně. A ucelenost našemu svazu zkrátka chyběla. Podívejme se například na původní web ČSOS, metodické příručky, sociální sítě, materiály pro začátečníky nebo bannery, které produkujeme společně s našimi partnery. Všechno mělo vlastní podobu a v konečném důsledku to tak mohlo působit nepřehledně a nejednotně.
Právě teď! Novou vizuální identitu začínáme používat v rámci webu, merche, brandingu na závodech i sociálních sítích. Postupně se promítne do všech složek Českého orienťáku.
Český orienťák je nová jednotná marketingová značka, díky které budeme snadno rozpoznatelní mezi ostatními sporty v Česku i ve světě. I nadále ale budeme oficiálně Českým svazem orientačních sportů. Jen prezentace na venek bude působit o něco srozumitelněji – podobně jako třeba Česká atletika, České lyžování nebo Český biatlon.
Český orienťák má za cíl všechny orientační sporty sjednocovat a dát jim jasnou tvář. Hlavní sociální sítě svazu ponesou název Český orienťák (@ceskyorientak). Původní instagramový účet reprezentace v orientačním běhu bude nově pokrývat všechny reprezentační úspěchy a hlavní dění v českém a světovém orienťáku. Dále budou existovat i další orienťácké profily na sociálních sítích, které ale budou sloužit spíše jako doplněk k hlavnímu profilu. Vnitřní komunikaci ke členům ČSOS bude v rámci sociálních sítí zajišťovat facebooková skupina Orienťácký infopoint.
Za celou vizuální identitou stojí Studio Gradual, které bylo založeno třemi zkušenými grafickými designéry: Markétou Steinert, Martinem Egrtem a Adamem Uchytilem. Martin Egrt se navíc orienťáku na hobby úrovni věnuje od dětství, a má z našeho prostředí cenné zkušenosti. Grafických zkušeností má ale Gradual víc než dost. Z jejich portfolia můžeme zmínit třeba vizuální identitu pro Český svaz lyžařů, firmu Sporten a města Svitavy, Chrudim nebo Frýdlant.
První práce proběhly již v roce 2023, kde jsme společně s Tomášem Urbánkem z Triple Bang Agency vytvořili strategický Brand manual, který definoval naše cílové skupiny, hodnoty nebo třeba slogan.
V roce 2024 jsme pak vyhlásili otevřenou soutěž o novou vizuální identitu, do které se přihlásilo neskutečných 49 zájemců. Porota ve složení Radan Kamenický, Petr Remeš, Tereza Rauturier, Věra Marešová a Ondřej Zámiš tak měla velmi složitý úkol vybrat nejdříve pětici postupujících do 1. kola soutěže. Na základě podrobných návrhů následně vybrali dva finalisty do 2. kola. Ještě složitější pak bylo rozhodnout o celkovém vítězovi. V těsném hlasování nakonec vyhrálo Studio Gradual.
Loga v dalších variantách můžeme poskytnout na vyžádání